Okucia masztu (Gooseneck)

Przegląd Przepisów i Wymagań Technicznych dla Jachtów IOM

W ostatnim czasie pojawiło się wiele pytań i kontrowersji dotyczących okuć masztów, szczególnie w kontekście goosenecków. W związku z zakupem ponad 50 nowych masztów aluminiowych przez naszych kolegów, nadszedł czas na dokładne wyjaśnienie i rozwianie wszelkich wątpliwości technicznych związanych z pomiarami jachtów IOM (International One Meter). Przepisy dotyczące tych okuć są jasne, a ich zrozumienie jest kluczowe dla prawidłowego przygotowania jachtów do regat.

 

Przepisy Dotyczące Okuć Masztów

Zgodnie z przepisami IOM, okucia dzielą się na obowiązkowe i opcjonalne:

Obowiązkowe Okucia:

  1. Okucie lub otwór(-y) fału grota.
  2. Okucie(a) want i/lub otwór(y).
  3. Okucia pięty bomu grota (gooseneck).
  4. Okucie obciągacza bomu grota.

Opcjonalne Okucia:

  1. Wskaźnik wiatru i/lub jego mocowanie.
  2. Dźwigar achtersztagu i jego montaż.
  3. Okucie sztagu i/lub otwór.
  4. Okucie fału foka i/lub otwór.
  5. Para salingów i ich okucie(a) i/lub otwór(y).
  6. Pierścienie masztu i/lub pętle do mocowania liku przedniego grota do drzewca.
  7. Okucia jackstay masztu.
  8. Okucie rogu halsowego grota.
  9. Rozpórka masztu i jej mocowanie.
  10. Okucia baksztagów.
  11. Okucie pokładowe, które może pełnić funkcję podpory masztu.
  12. Okucie pięty z podnośnikiem masztu lub bez niego.
  13. Korektory wagi.
  14. Kipa szotu foka.

Konstrukcja Okuć

Zgodnie z przepisami:

  1. Okucie fału grota może zawierać jedną część, która obraca się wraz z żaglem wokół osi znajdującej się wewnątrz lub na zewnątrz sekcji drzewca.
  2. Drzewce bomu grota (bez jego okuć i korektora wagi) oraz punkty obrotowe obciągacza bomu grota muszą znajdować się za drzewcem masztu (bez jego okuć i korektora wagi) w obszarach przyległych do tych punktów.
  3. Do drzewca masztu muszą być zamocowane dozwolone okucia.

Pomiar i Certyfikacja

Wszystkie trzy takielunki (A, B i C) muszą być dostarczone do pomiaru zgodnie z formularzem pomiarowym. Warto pamiętać, że:

  • Wszystkie części takielunku muszą być zamocowane do drzewca.
  • Dopuszczalne są tylko trzy takielunki do regat.
  • Wszystkie dolne opaski muszą być na tej samej wysokości od punktu pomiarowego pokładu, a różnice pomiarów muszą mieścić się w 5mm.

Specyficzne Wymagania dla Goosenecków

W odniesieniu do elementów obrotowych goosenecka, przepisy IOM Class Rule F.2.4(d) stanowią:

  • Jeśli okucie masztu lub gooseneck są eksponowane, mają nieokrągły przekrój poprzeczny i obracają się, nie mogą one przekraczać 20 mm w jakimkolwiek przekroju poprzecznym prostopadłym do osi obrotu.

Przykłady

Na poniższych zdjęciach przedstawiono przykłady kontrowersyjnych rozwiązań. Choć mogą one zostać przedstawione do pomiaru po połączeniu z gooseneckiem, muszą one spełniać wszystkie wymogi pomiarowe, aby zostały certyfikowane.

Fot. 1 autor: Piotr Pawłowicz

Warto również zwrócić uwagę na fot. 2, gdzie przedstawiono przykłady niedozwolonych elementów goosenecka. Elementy obrotowe, nieokrągłe, których przekrój poprzeczny, mierzony prostopadle do osi obrotu, nie może przekraczać 20 mm.

Fot. 2 Przykłady niedozwolonych elementów goosenecka

 

Podsumowanie

Dokładne przestrzeganie przepisów dotyczących okuć masztów, w tym goosenecków, jest kluczowe dla certyfikacji jachtów IOM. Należy zwrócić szczególną uwagę na pomiary, konstrukcję okuć oraz zgodność z wymaganiami technicznymi, aby uniknąć problemów podczas regat.

Eugeniusz Ginter

Wróć do aktualności