INTERNATIONAL ONE METRE

Klasa International One Metre została stworzona przez Jana Dejmo, przy wsparciu Grahama Bantocka oraz Stałego Komitetu ISAF – Radio Sailing Division, i została przyjęta przez ISAF-RSD w 1988 roku. Celem było połączenie różnych zasad klasy „Jeden metr” z różnych krajów i stworzenie wspólnej, ograniczonej, niedrogiej klasy międzynarodowej, charakteryzującej się stabilnymi, łatwo budowanymi projektami. Wynikiem jest najbardziej popularna klasa żaglówek do wyścigów RC na świecie.

Klasa ta odniosła taki sukces, ponieważ konkurencyjne jednostki klasy IOM mogą być budowane przez zwykłego modelarza w domu, a dzięki ograniczeniom klasowym konkurencyjne łodzie pozostają konkurencyjne przez wiele lat.

Wydajność jachtu IOM zależy od długości kadłuba, szerokości, wyporności, powierzchni ożaglowania, zanurzenia balastowego, stosunku balastu oraz planu ożaglowania. Jedynym parametrem, który może być swobodnie zmieniany, jest szerokość, wszystkie inne są ograniczone przez zasady klasy IOM. Dlatego to głównie różnice w szerokości i pozycjach maksymalnej szerokości, które odróżniają różne projekty IOM.

Oprócz czynników wydajnościowych, zasady klasy wyraźnie ograniczają pewne materiały i metody konstrukcyjne, aby zachować klasę niedrogą i możliwą do zbudowania przez amatorskiego budowniczego. Sterowanie radiowe jest ograniczone do dwóch kanałów. Dodatki i żagle mogą być wykonane z dowolnego materiału.