Mocowanie korektorów wagowych

Pojawiła się ważna interpretacja przepisów, która obowiązuje od tego roku.

 

Pytanie:

Czy dozwolone jest mocowanie obciążnika (obciążników) korektora wewnątrz kadłuba za pomocą rzepów ?

 

Odpowiedź:

Odpowiednia reguła klasy IOM: 1. C.4.3 Masa(-y) korektora Obciążnik lub obciążniki korygujące w celu osiągnięcia zgodności z pkt C.4.2, jeżeli są stosowane, muszą być zamocowane w kadłubie lub na kadłubie i nie mogą być zmieniane ani przesuwane podczas regat.

Odpowiednie definicje ERS:

  1. C.6.3 lit. f) ppkt (v) Masa korektora
  2. C.7.1 a) Instalacja
  3. C.7.1 d) Klejenie

Zgodnie z definicją ERS wagi korektora, jest to waga, którą należy zainstalować. Definicja "instalacji" ERS C.7.1 lit. a) odnoszą się do łączenia lub mocowania. Definicja "klejenia" ERS C.7.1 lit. d) – Mocowanie za pomocą klejów, żywic, szczeliw lub innych podobnych środków chemicznych.

Definicja "mocowania" ERS znajduje się w ERS C.7.1 lit. c) – Mocowanie za pomocą, wkrętów lub nitów.

 

Decyzja

Różne zapięcia na rzepy nie są dozwolone do montażu obciążników korygujących w lub na kadłubie.

 

Więcej informacji

Znaczenie sformułowania "ustala się" w regule C.4.3 klasy IOM i definicji "instalacji" ERS C.7.1 lit. a) polega na tym, że w czasie zawodów ciężar (ciężary) korygujący jest ustalony(-e) w przeznaczonym do tego miejscu w lub na kadłubie. Stosowanie zapięć na rzepy nie spełnia tego wymogu. Rzepy to nazwa handlowa zapięć typu rzep, które są zwykle używane do elementów, które muszą być łatwo oddzielone, zdejmowane lub wymieniane z innymi przedmiotami. Stosowanie klejów, żywic, uszczelniaczy lub innych podobnych środków chemicznych oraz mocnych taśm dwustronnie klejących spełnia wymagania podane powyżej.

Obciążnik(-i) korektora w kadłubie musi znajdować się w tym samym miejscu podczas regat. W przerwach między regatami właściciel może zmienić lub przesunąć ciężar korektora w celu zachowania zgodności z regułą C.4.2 klasy IOM, ale ciężar korektora musi być ponownie przymocowany za pomocą klejów, żywic, uszczelniaczy, innych podobnych środków chemicznych lub za pomocą mocnych dwustronnych taśm klejących.

Ponadto obciążniki korekcyjne stosowane na dźwigarach masztów zgodnie z regułą klasy C.7.3 IOM mogą zostać usunięte lub dodane w dowolnym momencie, z zastrzeżeniem reguł klasy C.4.1 i C.4.2 IOM.

Podczas kontroli sprzętu w trakcie imprezy może się zdarzyć, że łódź będzie potrzebowała dodatkowego obciążnika (wag) korygujących, aby osiągnąć zgodność z regułą klasy C.4.2 IOM. Samoprzylepne obciążniki używane do wyważania felg aluminiowych lub podobnych elementów są często używane do doprowadzenia łodzi do wymaganej minimalnej wagi łodzi podczas imprezy. Właściciel powinien przekonać inspektora sprzętu, że środek samoprzylepny jest wystarczająco silny, aby zapobiec przemieszczaniu się ciężarków korektora(-ów).

Należy również pamiętać, że stosowanie elementów mocujących na rzepy jest wyraźnie dozwolone w przypadku urządzeń do zdalnego sterowania (reguła klasy IOM D.2.5(c)). Odbiorniki i ogniwa akumulatora są zwykle mocowane do kadłuba za pomocą zapięć typu rzep. Ogniwa akumulatora są często wymieniane podczas zawodów mając na uwadze regułę klasy IOM C.5.4(f), tj. muszą być ponownie zamontowane w tej samej pozycji i zastąpione baterią o podobnej wadze.

 

Czy potrzebna jest interpretacja i wynikająca z niej zmiana reguły klasowej?

Nie.

 

Podkomitet Techniczny IOMICA

4 maja 2023

 

Opracował: Eugeniusz Ginter

Wróć do aktualności