STATUT POLSKIEGO STOWARZYSZENIA KLAS RADIO JACHTINGU

ROZDZIAŁ I
Nazwa, teren działania, siedziba władz, charakter prawny

§ 1

  1. Stowarzyszenie nosi nazwę „Polskie Stowarzyszenie Klas Radio Jachtingu” i w dalszych postanowieniach Statutu zwane jest „Stowarzyszeniem”. Oficjalnym skrótem nazwy Stowarzyszenia jest „PSKRJ”. Jest Stowarzyszeniem następujących klas:
  • International One Metre,
  • Marblehead,
  • Ten Rater,
  • DragonForce 65.

 Działalność poszczególnych klas regulują oddzielne regulaminy, zgodne z wymogami międzynarodowymi tych organizacji, zatwierdzone przez Zarząd.

  1. W kontaktach międzynarodowych obok nazwy polskiej używana jest nazwa w języku angielskim „Polish Association of Radio Yachting Classes”.

§ 2

  1. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Gdynia.
  2. Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.

§ 3

Stowarzyszenie działa na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. – Prawo o stowarzyszeniach (tj. z dnia 18 listopada 2020 r.; Dz.U. z 2020 r. poz. 2261), ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (tj. z dnia 23 czerwca 2022 r. Dz.U. z 2022 r. poz. 1599), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tj. z dnia 9 czerwca 2022 r.; Dz.U. z 2022 r. poz. 1327) oraz niniejszego Statutu.

§ 4

  1. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
  2. Stowarzyszenie może być członkiem krajowych lub międzynarodowych organizacji o podobnym profilu działalności, szczególnie żeglarskich.

ROZDZIAŁ II
Cele i środki działania

§5

Do podstawowych celów Stowarzyszenia należy prowadzenie działalności pożytku publicznego polegającej na:

  1. wspieraniu i upowszechnianiu kultury fizycznej wśród dzieci, młodzieży i dorosłych, w szczególności w zakresie organizacji współzawodnictwa w żeglarstwie sterowanym falami radiowymi,
  2. propagowaniu zdrowego trybu życia,
  3. propagowaniu i upowszechnianiu zasad olimpizmu, idei oraz edukacji olimpijskiej oraz postaw sportowych „fair play”,
  4. działaniu na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
  5. Działalność statutowa pożytku publicznego prowadzona jest zarówno na rzecz członków Stowarzyszenia, jak i ogółu społeczności.

§6

Stowarzyszenie dąży do osiągnięcia swoich celów poprzez:

  1. upowszechnianie żeglarstwa, żeglarstwa regatowego i promowanie polskiego żeglarstwa za granicą,
  2. organizowanie i współudział w organizacji imprez sportowych: regat oraz zgrupowań lub obozów szkoleniowych,
  3. zapewnianie zawodnikom możliwości uczestnictwa we współzawodnictwie sportowym, poprzez m.in. dostęp do infrastruktury sportowej,
  4. wydawanie materiałów szkoleniowych,
  5. przygotowanie i doskonalenie kadry instruktorsko-trenerskiej,
  6. popularyzacja zasad sportowej rywalizacji,
  7. współpraca z instytucjami państwowymi i samorządowymi oraz związkami i organizacjami sportowymi w kraju i za granicą.

§7

  1. Stowarzyszenie realizuje swoje cele poprzez prowadzenie nieodpłatnej lub odpłatnej działalności pożytku publicznego.
  2. Jako dodatkową do działalności pożytku publicznego Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą, w następującym zakresie:
    1. (PKD 47.19.Z) Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach;
    2. (PKD 47.61.Z) Sprzedaż detaliczna książek prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
    3. (PKD 47.62.Z) Sprzedaż detaliczna gazet i artykułów piśmiennych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
    4. (PKD 47.63.Z) Sprzedaż detaliczna nagrań dźwiękowych i audiowizualnych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
    5. (PKD 47.64.Z) Sprzedaż detaliczna sprzętu sportowego prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
    6. (PKD 47.78.Z) Sprzedaż detaliczna pozostałych nowych wyrobów prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach;
    7. (PKD 58.11.Z) Wydawanie książek;
    8. (PKD 58.13.Z) Wydawanie gazet;
    9. (PKD 58.14.Z) Wydawanie czasopism i pozostałych periodyków;
    10. (PKD 58.19.Z) Pozostała działalność wydawnicza;
    11. (PKD 59.14.Z) Działalność związana z projekcją filmów;
    12. (PKD 70.21.Z) Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja;
    13. (PKD 70.22.Z) Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarzadzania;
    14. (PKD 73.11.Z) Działalność agencji reklamowych;
    15. (PKD 73.12.A) Pośrednictwo w sprzedaży czasu i miejsca na cele reklamowe w radio i telewizji;
    16. (PKD 73.12.B) Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach drukowanych;
    17. (PKD 73.12.C) Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet);
    18. (PKD 73.12.D) Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w pozostałych mediach;
    19. (PKD 74.90.Z) Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana;
    20. (PKD 82.11.Z) Działalność usługowa związana z administracyjną obsługą biura;
    21. (PKD 82.19.Z) Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura;
    22. (PKD 85.51.Z) Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
    23. (PKD 93.11.Z) Działalność obiektów sportowych;
    24. (PKD 93.12.Z) Działalność klubów sportowych;
    25. (PKD 93.13.Z) Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;
    26. (PKD 93.19.Z) Pozostała działalność związana ze sportem;
    27. (PKD 96.04.Z) Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.
  3. Wpływy z odpłatnej działalności pożytku publicznego oraz z działalności gospodarczej mogą być przeznaczone wyłącznie na realizację celów statutowych Stowarzyszenia.

§8

  1. W przypadku uzyskania statusu organu pożytku publicznego, dla zapewnienia realizacji celów statutowych, Stowarzyszenie prowadzić będzie:
    1. działalność odpłatną pożytku publicznego,
    2. działalność nieodpłatną pożytku publicznego.
  2. Odpłatna działalność pożytku publicznego, prowadzona będzie w następującym zakresie:
    1. (PKD 73.20.Z) Badanie rynku i opinii publicznej;
    2. (PKD 77.21.Z) Wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego;
    3. (PKD 79.12.Z) Działalność organizatorów turystyki;
    4. (PKD 79.90.C) Pozostała działalność usługowa w zakresie rezerwacji, gdzie indziej niesklasyfikowana;
    5. (PKD 82.30.Z) Działalność związana z organizacją targów, wystaw i kongresów;
    6. (PKD 82.99.Z) Pozostała działalność wspomagająca prowadzenie działalności gospodarczej, gdzie indziej niesklasyfikowana;
    7. (PKD 85.51.Z) Pozaszkolne formy edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych;
    8. (PKD 85.52.Z) Pozaszkolne formy edukacji artystycznej;
    9. (PKD 85.59.B) Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
    10. (PKD 93.29.Z) Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna;
    11. (PKD 93.13.Z) Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;
    12. (PKD 93.19.Z) Pozostała działalność związana ze sportem;
    13. (PKD 96.04.Z) Działalność usługowa związana z poprawą kondycji fizycznej.
  3. Nieodpłatna działalność pożytku publicznego, prowadzona będzie w następującym zakresie:
    1. (PKD 85.60.Z) Działalność wspomagająca edukację;
    2. (PKD 90.02.Z) Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych;
    3. (PKD 93.11.Z) Działalność obiektów sportowych;
    4. (PKD 93.12.Z) Działalność klubów sportowych;
    5. (PKD 93.13.Z) Działalność obiektów służących poprawie kondycji fizycznej;
    6. (PKD 93.19.Z) Pozostała działalność związana ze sportem;
    7. (PKD 93.29.Z) Pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna
    8. (PKD 94.12.Z) Działalność organizacji profesjonalnych;
    9. (PKD 94.99.Z) Działalność pozostałych organizacji członkowskich, gdzie indziej niesklasyfikowana.

§9

Stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej swoich członków. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników, w tym swoich członków.

ROZDZIAŁ III
Członkowie Stowarzyszenia, ich prawa i obowiązki

§10

  1. Członkiem Stowarzyszenia może zostać każda osoba fizyczna, będąca obywatelem lub cudzoziemcem, niezależnie od miejsca jej zamieszkania oraz osoba prawna.
  2. Osoba prawna może zostać wyłącznie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.

§11

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:

    1. zwyczajnych,
    2. uczestników,
    3. honorowych,
    4. wspierających.

§12

  1. Członkiem zwyczajnym może zostać osoba pełnoletnia.
  2. Członkiem uczestnikiem może zostać małoletni w wieku poniżej 18 lat, za zgodą przedstawiciela ustawowego.
  3. Członkiem honorowym może zostać osoba szczególnie zasłużona dla rozwoju Godność członka honorowego nadaje Sejmik na wniosek Zarządu.
  4. Członkiem wspierającym może zostać osoba fizyczna lub osoba prawna, która popiera cele statutowe Stowarzyszenia oraz udziela mu wsparcia organizacyjnego lub materialnego.

§13

  1. Członkowie zwyczajni mają prawo do:
    1. korzystania z czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia,
    2. uczestnictwa w Sejmiku z głosem stanowiącym,
    3. zgłaszania postulatów lub wniosków do władz Stowarzyszenia,
    4. uczestnictwa w zawodach, imprezach sportowych oraz wszelkich innych przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie.
  2. Członkowie uczestnicy mają prawo do:
    1. uczestnictwa w Sejmiku bez głosu stanowiącego,
    2. zgłaszania postulatów lub wniosków do władz Stowarzyszenia,
    3. uczestnictwa w zawodach, imprezach sportowych oraz wszelkich innych przedsięwzięciach organizowanych przez Stowarzyszenie.
  3. Członkom honorowym przysługują wszystkie prawa członków zwyczajnych.
  4. Członkom wspierającym przysługują wszystkie prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego oraz prawa uczestnictwa w Sejmiku z głosem stanowiącym. Członkowie wspierający mogą uczestniczyć w Sejmiku z głosem doradczym.
  5. Członków zwyczajnych, uczestników i wspierających przyjmuje się w drodze uchwały Zarządu Stowarzyszenia na podstawie złożonej pisemnej deklaracji oraz opłacenia rocznej składki członkowskiej.

§14

Członkowie Stowarzyszenia zobowiązani są do:

    1. aktywnego działania na rzecz rozwoju Stowarzyszenia oraz realizacji celów statutowych,
    2. przestrzegania etyki żeglarskiej, Statutu, regulaminów oraz decyzji władz Stowarzyszenia,
    3. regularnego opłacania składek członkowskich.

§15

  1. Utrata członkostwa następuje na skutek:
    1. pisemnej rezygnacji przedstawionej Zarządowi,
    2. wykluczenia ze Stowarzyszenia na podstawie orzeczenia Sądu Koleżeńskiego,
    3. utraty praw obywatelskich na mocy prawomocnego wyroku sądu, śmierci lub utraty
    4. osobowości prawnej, oraz
    5. rozwiązania Stowarzyszenia.
  2. Utratę członkostwa Zarząd stwierdza w drodze uchwały.
  3. Członek Stowarzyszenia może zostać zawieszony w prawach członkowskich przez Sąd Koleżeński w drodze uchwały w przypadku niebrania czynnego udziału w realizacji zadań i celów Stowarzyszenia lub innego naruszenia postanowień Statutu, regulaminów lub decyzji władz Stowarzyszenia.
  4. Zawieszenie w prawach członkowskich polega na okresowym pozbawieniu uprawnień statutowych, a w szczególności prawa do udziału w rozgrywkach sportowych.
  5. Od uchwały Zarządu w sprawie przyjęcia lub wykreślenia oraz od uchwały Sądu Koleżeńskiego w sprawie wykluczenia lub zawieszenia w prawach członka  Stowarzyszenia zainteresowanemu przysługuje prawo odwołania do Sejmiku w terminie  30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o podjętej uchwale. Uchwała Sejmiku ma charakter ostateczny.

ROZDZIAŁ IV
Władze Stowarzyszenia

§16

Władzami Stowarzyszenia są:

    1. Sejmik,
    2. Zarząd,
    3. Komisja Rewizyjna,
    4. Sąd Koleżeński.

§17

  1. Kadencja władz Stowarzyszenia trwa 4 lata, a ich wybór odbywa się w głosowaniu tajnym.
  2. Wybór władz Stowarzyszenia poprzedza ustalenie w głosowaniu jawnym liczby Członków Zarządu oraz Członków Komisji Rewizyjnej.
  3. Wybór Prezesa Stowarzyszenia dokonywany jest oddzielnie w głosowaniu tajnym przed wyborem pozostałych Członków Zarządu.
  4. Pozostali Członkowie Zarządu wybierani są w głosowaniu tajnym z osób, które kolejno otrzymały największą liczbę głosów.
  5. Jeżeli w jakimkolwiek głosowaniu nastąpił remis to głosowanie przeprowadzane jest ponownie aż do uzyskania większości głosów.
  6. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej wybierany jest w identycznym trybie jak Prezes Stowarzyszenia, natomiast Członkowie Komisji Rewizyjnej oraz członkowie Sądu Koleżeńskiego są wybierani w identycznym trybie jak Członkowie Zarządu.
  7. Przydzielenie funkcji w Zarządzie (z wyjątkiem Prezesa), Komisji Rewizyjnej (z wyjątkiem Przewodniczącego) oraz w Sądzie Koleżeńskim należy do nowo wybranych Członków tych organów.
  8. Zarząd, Komisja Rewizyjna oraz Sąd Koleżeński konstytuują się na pierwszym zebraniu.
  9. Członkowie władz Stowarzyszenia pełnią swoje funkcje honorowo.

§18

  1. Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Sejmik.
  2. O terminie, miejscu i porządku obrad członkowie Stowarzyszenia powinni zostać zawiadomieni pisemnie (licząc od daty stempla pocztowego nadania zaproszenia), faksem lub pocztą elektroniczną (na numer faksu lub adres elektroniczny podany przez członka do wiadomości Zarządu)co najmniej na 14 dni przed terminem obrad Sejmiku.
  3. Uchwały Sejmiku zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania w pierwszym terminie lub bez względu na liczbę członków w drugim terminie.

§19

  1. Sejmik może zostać zwołany jako Sejmik Zwyczajny lub Sejmik Nadzwyczajny.
  2. Sejmik Zwyczajny zwoływany jest przez Zarząd co roku jako sprawozdawczy i co cztery lata jako sprawozdawczo – wyborczy.
  3. Sejmik Nadzwyczajny zwoływany jest przez Zarząd:
    1. z własnej inicjatywy, na podstawie podjętej uchwały,
    2. na wniosek Komisji Rewizyjnej,
    3. na wniosek Sądu Koleżeńskiego,
    4. na wniosek co najmniej 1/3 członków Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
  4. Sejmik Nadzwyczajny zwoływany jest przez Zarząd w terminie dwóch tygodni od podjęcia uchwały lub otrzymania wniosku, na dzień przypadający w ciągu dwóch miesięcy od  podjęcia uchwały lub otrzymania wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane, wynikającymi z podjętej uchwały lub przedstawianego wniosku, które powinny zostać wskazane w porządku obrad.
  5. W przypadku bezczynności Zarządu Sejmik zwołuje Komisja Rewizyjna.

§20

Do kompetencji Sejmiku należy:

    1. podejmowanie uchwał w przedmiocie zmiany Statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia,
    2. wybór Prezesa Stowarzyszenia, pozostałych Członków Zarządu, Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, pozostałych Członków Komisji Rewizyjnej oraz Członków Sądu Koleżeńskiego,
    3. uchwalanie kierunków i programów działania Stowarzyszenia,
    4. rozpatrywanie i przyjmowanie sprawozdań z działalności ustępujących władz,
    5. udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi na wniosek Komisji Rewizyjnej,
    6. uchwalanie wysokości składki członkowskiej i innych opłat na rzecz Stowarzyszenia,
    7. rozpatrywanie odwołań od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego,
    8. rozpatrywanie postulatów lub wniosków Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz członków Stowarzyszenia.

§21

  1. Zarząd jest organem zarządzającym i wykonawczym Stowarzyszenia.
  2. Zarząd składa się z 3-5 członków, w tym Prezesa, 1-3 Wiceprezesów i Skarbnika.
  3. Zarząd konstytuuje się na pierwszym zebraniu, które powinno odbyć się w ciągu 7 dni od daty Sejmiku, na którym Zarząd został wybrany.
  4. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby Członków Zarządu.
  5. Zakres działania, organizację oraz tryb pracy Zarządu określa regulamin uchwalony przez Zarząd.

§22

Do kompetencji Zarządu należy:

    1. reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz oraz działanie w jego imieniu,
    2. realizowanie uchwał, wytycznych i zaleceń Sejmiku,
    3. kierowanie całokształtem działalności Stowarzyszenia,
    4. zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia,
    5. uchwalanie planów działania i planów finansowych,
    6. zwoływanie Sejmików oraz przygotowywanie stosownej dokumentacji,
    7. powoływanie komisji problemowych i zatwierdzanie ich regulaminów,
    8. podejmowanie decyzji i uchwał we wszystkich sprawach dotyczących Stowarzyszenia z wyjątkiem zastrzeżonych do kompetencji Sejmiku lub Komisji Rewizyjnej.

§23

  1. Komisja Rewizyjna składa się z 3-5 członków, w tym Przewodniczącego i Sekretarza.
  2. Komisja Rewizyjna podejmuje uchwały zwykłą większością głosów.
  3. Zakres działania, organizację oraz tryb pracy Komisji Rewizyjnej określa regulamin uchwalony przez Komisję Rewizyjną.

§24

  1. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
    1. kontrola statutowej i finansowej działalności Stowarzyszenia, którą Komisja Rewizyjna przeprowadza co najmniej raz w roku,
    2. występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli oraz wzywanie Zarządu do udzielenia wyjaśnień lub usunięcia nieprawidłowości,
    3. występowanie do Sejmiku z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli,
    4. przedstawianie Sejmikowi wniosku w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium,
    5. zatwierdzanie rocznych sprawozdań finansowych,
    6. przedstawianie Sejmikowi sprawozdawczo – wyborczemu sprawozdania ze swojej działalności za okres kadencji.
  2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub upoważniony przez niego członek Komisji ma prawo uczestniczyć w posiedzeniach Zarządu i innych organów z głosem doradczym.

§25

  1. Sąd Koleżeński składa się z 3 członków, w tym Przewodniczącego i Zastępcy Przewodniczącego wybieranych spośród członków na pierwszym zebraniu.
  2. Członkowie Sądu Koleżeńskiego nie mogą być jednocześnie członkami Zarządu lub Komisji Rewizyjnej.
  3. Do kompetencji Sądu Koleżeńskiego należy rozpatrywanie pisemnych wniosków członków Stowarzyszenia, Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub Sejmiku, dotyczących  przestrzegania przez członków postanowień statutu, regulaminów i uchwał władz  Stowarzyszenia oraz rozstrzygania sporów między członkami, które wynikły w związku z członkostwem w Stowarzyszeniu.
  4. Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary organizacyjne:
    1. upomnienie,
    2. zawieszenie częściowe lub całkowite w prawach członka Stowarzyszenia na czas oznaczony, nieprzekraczający 3 lat,
    3. wykluczenie ze Stowarzyszenia w przypadku rażącego lub uporczywego naruszania przez członka obowiązków wynikających ze statutu, regulaminów lub uchwał władz Stowarzyszenia, a w szczególności zalegania z zapłatą składek członkowskich za okres 2 lat.
  5. Od orzeczeń Sądu Koleżeńskiego przysługuje stronie prawo odwołania się do Sejmiku w terminie 30 dni od dnia otrzymania zawiadomienia o podjętej uchwale. Uchwały  Sejmiku w przedmiocie odwołania są ostateczne.
  6. Zasady i tryb postępowania Sądu Koleżeńskiego określa regulamin uchwalony przez Sąd Koleżeński i zatwierdzony przez Sejmik.

§26

  1. W razie ustąpienia lub utraty członkostwa przez Prezesa Stowarzyszenia w trakcie kadencji, Zarządowi przysługuje prawo wyboru spośród członków Zarządu nowego Prezesa, który pełni tę funkcję do czasu najbliższego Sejmiku.
  2. W przypadku ustąpienia lub utraty członkostwa przez członków Zarządu, Komisji Rewizyjnej lub Sądu Koleżeńskiego władzom tym przysługuje prawo kooptacji, przy czym, liczba członków władz pochodzących z kooptacji nie może przekroczyć 1/3 liczby członków pochodzących z wyborów.

ROZDZIAŁ V
Majątek i fundusze Stowarzyszenia

§27

Źródłami majątku Stowarzyszenia są:

    1. składki członkowskie,
    2. zapisy, darowizny i spadki,
    3. sponsoring,
    4. dotacje lub subwencje,
    5. wpływy z reklam,
    6. wpływy z zawodów, imprez, kursów lub obozów szkoleniowych,
    7. środki pochodzące z prowadzonej odpłatnej działalności pożytku publicznego,
    8. środki pochodzące z prowadzonej działalności gospodarczej, oraz
    9. środki pochodzące z innych źródeł.

§28

Prowadzona przez Stowarzyszenie nieodpłatna działalność pożytku publicznego, odpłatna działalności pożytku publicznego oraz działalność gospodarcza podlegają rachunkowemu wyodrębnieniu w stopniu umożliwiającym określenie przychodów, kosztów i wyników każdej z tych działalności, z zastrzeżeniem przepisów ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U.2019.351 t.j. z dnia 2019.02.22).

§29

Do ważności oświadczeń woli dotyczących praw i obowiązków majątkowych Stowarzyszenia wymagane jest współdziałanie dwóch członków Zarządu.

§30

Zabronione jest:

    1. udzielanie pożyczek lub zabezpieczanie zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jego członków, członków władz lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie władz oraz pracownicy Stowarzyszenia pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli,
    2. przekazywanie majątku Stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków władz lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    3. wykorzystywanie majątku na rzecz członków, członków władz lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego, oraz
    4. zakup towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jego władz lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

RODZIAŁ VI
Postanowienia końcowe

§31

Zmiana Statutu może być uchwalona przez Sejmik większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.

§32

  1. Rozwiązanie Stowarzyszenia następuje na mocy uchwały Sejmiku podjętej większością 2/3 głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
  2. Uchwała o rozwiązaniu Stowarzyszenia powinna wskazywać likwidatora oraz określać przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.

§33

Prawo interpretacji niniejszego Statutu przysługuje Sejmikowi.

REGULAMIN ZARZĄDU POLSKIEGO STOWARZYSZENIA KLAS RADIO JACHTINGU

 ROZDZIAŁ I

Postanowienia ogólne
§ 1

1. Zarząd Polskiego Stowarzyszenia Klas Radio Jachtingu zwany dalej „Zarządem”) działa na podstawie Statutu Polskiego Stowarzyszenia Klas Radio Jachtingu oraz niniejszego Regulaminu.

§ 2

1. Zarząd liczy od 3 do 5 osób.
2. Zarząd składa się obligatoryjnie z prezesa Zarządu, 1-3 Wiceprezesów i Skarbnika.

§ 3

1. Członkostwo w Zarządzie jest funkcją społeczną.

§ 4

1. Zarząd jest władzą stowarzyszenia między zebraniami oraz organem wykonawczym Walnego Zebrania i jest odpowiedzialny przed nim za swoją działalność.
2. Zarząd stowarzyszenia jest organem II instancji w postępowaniu dyscyplinarnym.

ROZDZIAŁ II

Zakres działania Zarządu

§ 5

  1. Do kompetencji Zarządu należą:
    1. kierowanie działalnością stowarzyszenia i reprezentowanie go na zewnątrz,
    2. zarządzanie majątkiem stowarzyszenia,
    3. wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
    4. zwoływanie, w zgodzie ze statutem, zwyczajnego i nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków stowarzyszenia,
    5. przyjmowanie nowych członków,
    6. występowanie z wnioskiem do Walnego Zebrania o nadanie godności członka honorowego,
    7. uchwalanie i realizowanie budżetu stowarzyszenia,
    8. uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wpisowego,
    9. uchwalanie regulaminu Zarządu, regulaminu nagród i wyróżnień oraz regulaminu dyscyplinarnego stowarzyszenia,
    10. powoływanie komisji, zespołów stałych lub okresowych oraz uchwalenie regulaminów ich działalności,
    11. sporządzanie rocznego sprawozdania z działalności Zarządu oraz sprawozdania finansowego i ich przedłożenie do zatwierdzenia Komisji Rewizyjnej,
    12. składanie Komisji Rewizyjnej wyjaśnień z realizacji wniosków i zaleceń pokontrolnych,
    13. zaciąga zobowiązania w imieniu stowarzyszenia, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.

§ 6

  1. Zarząd podejmuje decyzje kolegialnie w następujących sprawach:
    1. podejmowanie decyzji w sprawach przyjęcia członków do Stowarzyszenia,
    2. prowadzenie gospodarki Stowarzyszenia w ramach uchwalonego programu działania i wykonanie związanych z tym czynności organizacyjnych i finansowych,
    3. zabezpieczenie majątku Stowarzyszenia,
    4. sporządzanie sprawozdań z działalności Stowarzyszenia oraz sprawozdań finansowych dla realizacji zadań statutowych Komisji Rewizyjnej oraz rocznych – przedkładanych do zatwierdzenia Komisji Rewizyjnej i Walnemu Zebraniu,
    5. zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
    6. zaciąganie kredytów bankowych i innych zobowiązań,
    7. udzielanie pełnomocnictw, do dokonywania czynności prawnych związanych z kierowaniem bieżącą działalnością gospodarczą Stowarzyszenia,
    8. zawieranie umów.
  2. Decyzje kolegialne w sprawach, o których mowa w punkcie 1, podejmowane są w formie uchwał.
  3. Decyzje indywidualne w sprawach zwykłego zarządu i małej wagi, mogą podejmować poszczególni członkowie Zarządu zgodnie z podziałem kompetencji. Treść każdej decyzji winna być podana do wiadomości pozostałym Członkom Zarządu na najbliższym posiedzeniu.

ROZDZIAŁ III

Tryb podejmowania uchwał

§ 7

  1. Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów, przy obecności, co najmniej połowy jego członków.
    1. Głosowania są jawne.
    2. Niedopuszczalne jest głosowanie przez pełnomocnika.
    3. W przypadku równości głosów rozstrzyga głos prezesa, a w razie jego nieobecności wyznaczonego przez prezesa wiceprezesa, który przewodniczy danemu posiedzeniu Zarządu.
    4. Podjęte przez Zarząd uchwały oraz protokoły z jego posiedzeń podpisują wszyscy członkowie Zarządu obecni na danym posiedzeniu.

ROZDZIAŁ IV

Organizacja pracy Zarządu

§ 8

  1. Zarząd reprezentowany jest przez Prezesa.
  2. Prezes zwołuje posiedzenia Zarządu, przewodniczy im oraz pozostaje w stałym kontakcie z przewodniczącym Komisji Rewizyjnej.
  3. Prezes Zarządu zwołuje posiedzenie Zarządu:
    1. z własnej inicjatywy – w miarę potrzeby,
    2. na wniosek jednego z Członków Zarządu,
    3. na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.
    4. Prezes Zarządu ustala termin i porządek obrad posiedzenia. Porządek obrad powinien przewidywać rozpatrzenie spraw wynikających z programu działania Zarządu oraz z bieżącej działalności Stowarzyszenia.
    5. Każdy z Członków Zarządu przed rozpoczęciem posiedzenia może wnieść na porządek obrad sprawę, która jego zdaniem wymaga kolegialnego rozstrzygnięcia.
    6. O posiedzeniach Zarządu i porządku obrad zainteresowani powinni być zawiadomieni co najmniej na dwa dni przed posiedzeniem w sposób zwyczajowo przyjęty.
    7. W nagłych przypadkach termin wskazany w ust. 6 może ulec skróceniu.

§ 9

  1. Zarząd odbywa posiedzenia w miarę potrzeby.
  2. Z obrad Zarządu sporządza się protokół odzwierciedlający ich przebieg, a zawierający w szczególności:
    1. numer protokołu,
    2. datę i miejsce zebrania,
    3. listę obecności, w tym osób zaproszonych,
    4. porządek obrad,
    5. zapisy zgłoszone w trakcie obrad,
    6. numerację i tekst przyjętych uchwał wraz z wynikami głosowań.

ROZDZIAŁ V

Zakres zadań

§ 10

  1. Prezes Zarządu:
    1. zwołuje posiedzenia Zarządu i przewodniczy jego posiedzeniom,
    2. kieruje obsługą kancelaryjną posiedzeń Zarządu,
    3. zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
    4. czuwa nad zapewnieniem warunków niezbędnych dla pracy Zarządu,
    5. reprezentuje Zarząd na zewnątrz.

§ 11

W razie niemożności pełnienia funkcji przez prezesa Zarządu bądź jego nieobecności, jego obowiązki pełni upoważniony przez niego wiceprezes.

§ 12

  1. Do obowiązków pełniącego obowiązki prezesa wiceprezesa Zarządu należą w szczególności:
    1. zastępowanie prezesa i pełnienie obowiązków prezesa w razie nieobecności tego ostatniego,
    2. wspieranie Zarządu Stowarzyszenia w jego działaniach,
    3. wypełnianie obowiązków przydzielonych mu przez prezesa.

§ 13

  1. Do obowiązków wiceprezesa Zarządu należy:
    1. wspieranie Zarządu Stowarzyszenia w jego działaniach,
    2. wypełnianie obowiązków przydzielonych mu przez prezesa.

§ 14

  1. Do obowiązków skarbnika, należy w szczególności:
    1. prowadzenie kasy stowarzyszenia,
    2. wspieranie Zarządu Stowarzyszenia w jego działaniach,
    3. wypełnianie obowiązków przydzielonych mu przez prezesa.
    4. sporządzanie okresowych sprawozdań finansowych

ROZDZIAŁ VI

Czynności prawne

§ 15

  1. Oświadczenia woli za Stowarzyszenie składają przynajmniej dwaj Członkowie Zarządu łącznie, w tym Prezes lub Wiceprezes Zarządu.
  2. Oświadczenia skierowane do Stowarzyszenia, a złożone w jego lokalu albo pisemnie jednemu z Członków Zarządu, mają skutek prawny wobec Stowarzyszenia.

§ 16

  1. Przekazanie przez ustępujący Zarząd lub Członka Zarządu czynności nowemu Zarządowi lub członkowi Zarządu następuje protokołem zdawczo-odbiorczym.
  2. Protokół zdawczo-odbiorczy powinien zawierać wykaz przekazanych do załatwienia akt, dokumentów itp.
  3. Egzemplarze protokołu zdawczo-odbiorczego, podpisane przez osoby uczestniczące w czynnościach przekazywania, otrzymują: przekazujący i przyjmujący, jeden egzemplarz protokołu pozostaje w aktach Stowarzyszenia.

ROZDZIAŁ VII

Postanowienia końcowe

§ 17

  1. Prawo interpretacji niniejszego Regulaminu przysługuje Zarządowi.

§ 18

  1. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.

REGULAMIN ROCZNYCH OPŁAT DLA CZŁONKÓW POLSKIEGO STOWARZYSZENIA KLAS RADIO JACHTINGU

  1. Składki członkowskie
    1. Składka członkowska w PSKRJ wynosi 60zł / rok dla osób powyżej 18 roku życia, oraz 30zł / rok dla osób do 18 roku życia.
    2. Składki należy wpłacać przelewem na rachunek bankowy Stowarzyszenia, w terminie do z opisem przelewu „składka rok – imię i nazwisko”.
    3. Wpłat za składki członkowskie nie należy łączyć z innymi opłatami.

  2. Licencja PZŻ
    1. Zawodnicy startujący w klasach IOM, 10 Rater oraz Marblehead w regatach o randze Mistrzostw Polski ponoszą koszty licencji amatorskiej PZŻ, aby móc uczestniczyć w wyścigach – opłata roczna.

  3. Opłaty za udział w regatach
    1. Zawodnicy ponoszą koszty udziału w regatach w wysokości odpowiadającej kosztom noclegów i wyżywienia danego zawodnika.
    2. O wysokości opłat informuje organizator regat w informatorze, z odpowiednim wyprzedzeniem przed imprezą.
    3. W przypadku wyjazdów zagranicznych zawodnicy ponoszą również koszty logistyki i transportu.
    4. Opłaty dotyczące udziału w regatach należy wpłacać na rachunek bankowy Stowarzyszenia w terminach wskazanych przez Stowarzyszenie, jednak nie później niż dzień przed terminem rozpoczęcia się imprezy.